Medewerker in de spotlight: Albertine
“TV leerde mij dat het draait om spanning en dynamiek!”
Ruim 16 jaar werkte Albertine in Hilversum, mídden in de TV-wereld. Daar deed ze veel ervaring op die ze nu inzet als redacteur bij Time to Speak.
“TV leerde mij dat het draait om spanning en dynamiek!”
Ruim 16 jaar werkte Albertine in Hilversum, mídden in de TV-wereld. Daar deed ze veel ervaring op die ze nu inzet als redacteur bij Time to Speak.
Jarenlange ervaring
RTL Boulevard, Opgelicht, Koffietijd en andere programma’s bij Talpa, de VPRO en EO; Albertine beleefde mooie en vooral leerzame jaren in ‘het Hilversumse’. Begin 2021 besloot ze de bekende mediastad te verruilen voor Meppel. Dit keer niet om informatieve- of amusementsprogramma’s te maken, maar om aan de slag te gaan als redacteur bij Time to Speak.
Twee verschillende werelden
Albertine: “De overstap naar Time to Speak vond ik best spannend. Het is een compleet andere wereld. Maar wat bén ik hier op mijn plek. De sfeer is geweldig en ik krijg veel waardering van klanten en collega’s.” Ook de grote mate van vrijheid ervaart Albertine als bijzonder. Zo werkt ze bijvoorbeeld regelmatig als opnameleider, producer of regisseur op locatie. “Die vrijheid en afwisseling vind ik heerlijk!”
In een notendop
Naam: Albertine Pomper
Leeftijd: 40 jaar
Begonnen bij TTS in: maart 2021
Gek op: mijn kinderen Billie (8) en Jet (5), sporten, koken en lekker eten, planten stekken – medeoprichtster van de plantenstekjesruil in Kampen.
Lekker boeiend
Lachend vult ze aan: “Maar ik ben en blijf natuurlijk hoofdzakelijk redacteur.” Dat betekent dat Albertine meedenkt over de inhoud van diverse events, zoals congressen, Webinars, talkshows, personeelsbijeenkomsten en productpresentaties. Wat komt erin, wat laat ze weg, hoe wordt een event zo spannend en dynamisch mogelijk? Oftewel: hoe blijft het boeiend voor de kijkers? “Daarvoor doe ik veel research en heb ik voorgesprekken met sprekers. En ik schrijf het draaiboek en de presentatieteksten.”
“Iemand 15 minuten laten praten in een uitzending werkt niet; je moet het spannend houden.”
Zelf doen
Of opdrachtgevers een deel van die taken niet zelf kunnen doen? Volgens Albertine kán het wel, maar blijkt het in de praktijk lastiger dan gedacht. “Stel je wilt een talkshow organiseren. Dan is de eerste vraag: hoe gaat die talkshow eruitzien en hoe maak je het interessant? Een redacteur kan daarin meedenken en adviseren over de juiste aanpak. Wie is bijvoorbeeld geschikt als presentator of dagvoorzitter, wie worden de tafelgasten, hoe worden de gesprekken opgebouwd en welke video’s laat je zien? Je kunt bedacht hebben dat iemand vijftien minuten aan het woord moet zijn in de uitzending, maar dat werkt niet. Dat moet je afwisselen met foto’s, video’s, een stemronde of quiz om de spanning erin te houden.”
“Het afgelopen jaar heeft bewezen dat je een event helemaal niet live hoeft te houden voor engagement bij je doelgroep.”
Niet altijd volle bak
Is de redacteur dan altijd van A tot Z bij een project betrokken? “Nee, soms ben ik alleen in de beginfase of juist alleen in de eindfase aanwezig”, verklaart Albertine. Een goed voorbeeld is volgens haar een recent project voor het Deltion College. Zij organiseerden voor studenten de livestream ‘Open Up’ waarin verschillende experts in gesprek gingen over het coronajaar. De opnames van dit event vonden plaats in een fabriekshal in Zwolle, die door de studenten van Deltion en collega’s van Time to Speak werd omgebouwd tot studio.
Albertine legt uit: “Deltion bedacht tijdens dit project zelf de thema’s en schreef het draaiboek. Ik was dus niet bij het voortraject betrokken, maar zorgde er als opnameleider wel voor dat de repetities en opnames soepel verliepen. Maar het kan ook andersom. Laatst was er een live en interactief Webinar van het merk ZARQA voor de verkoopspecialisten van Etos. Toen heb ik alleen in het voorstadium meegedacht; de presentatie geschikt gemaakt voor online en geadviseerd hoe ze het spannender en dynamischer konden maken voor kijkers.”
Ga lekker online of hybride
Volgens Albertine zijn er volop kansen voor de eventsector. “Ik denk dat het afgelopen jaar heeft laten zien dat je een event helemaal niet live hoeft te houden om engagement bij je doelgroep te creëren. Er is zóveel mogelijk op het gebied van livestream en hybride events. Daardoor komt online soms nog beter uit de verf dan live!”