5,5 tips om de betrokkenheid bij jouw online event te vergroten

 

Online events; ze bleken dé oplossing in tijden van ‘afstand houden en onderlinge contacten beperken’. Ondertussen is het een populaire manier om laagdrempelig een groot publiek te bereiken, met tal van technische mogelijkheden! Maar een online event is ook vrijblijvender en relatief anoniem. Dat kan ten koste gaan van de betrokkenheid. Hoe zorg je ervoor dat deelnemers toch geboeid worden én blijven? Wij geven 5 tips + een bonustip!

 

1. Maak mensen alvast warm voor het online event
Wil je betrokkenheid creëren? Zorg dan allereerst voor een bepaalde ‘spanningsopbouw’. Hoe meer jouw deelnemers naar het event toeleven, des te groter de betrokkenheid zal zijn. Bij een online event kan je dit op een leuke en originele manier doen via een online event platform. Deelnemers kunnen bijvoorbeeld al op maandag in het platform terwijl het event zelf pas op donderdag plaatsvindt. Hier kunnen ze alvast stukjes van een lezing/video of andere content bekijken of korte intro’s en teasers zien. Zo worden ze alvast op een laagdrempelige manier ‘warm gemaakt’ voor het event.

 

2. Maak gebruik van de ‘online beursvloer’
Een online event kan soms minder persoonlijk aanvoelen. Gelukkig biedt het ook tál van digitale alternatieven. Maak je gebruik van ons online event platform? Dan kan je zelfs een complete beurs organiseren. Standhouders beheren elk hun eigen digitale stands, kunnen daar een bedrijfspresentatie en contactgegevens laten zien, het geheel in eigen huisstijl inrichten én chatten met potentieel geïnteresseerde klanten. Maar ook 1 op 1 videobellen met de standhouder behoort tot de mogelijkheden. Het grote voordeel? Deelnemers ervaren zo ook het persoonlijke aspect en er ontstaat sociale interactie. De ideale manier om de betrokkenheid bij jouw event te vergroten.

 

3. Hergebruik jouw content
Als je een online event organiseert wordt er gaandeweg een flinke hoeveelheid content gecreëerd. Deze content kan je heel goed hergebruiken. Niet alleen via de verschillende kanalen, maar ook op verschillende momenten.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Een podcastserie, waarin je maandelijks een onderwerp uit het event aankaart.
  • Een talkshow, waarin je onderdelen uit het event laat terugkomen.
  • Blogs over onderwerpen waar tijdens het event over gesproken is.
  • Een whitepaper met alle tips en tricks die tijdens het event naar voren kwamen.

Het grote voordeel? je stopt niet al je energie en budget in dat éne moment, maar doet langere tijd je voordeel met een event. En de deelnemers worden doorlopend herinnerd aan de inhoud van het event en de leermomenten die voorbij zijn gekomen. Zo blijft de opgedane kennis een stúk beter hangen; zelfs maanden later nog!

 

4. Zorg dat het ná het event niet afgelopen is…
Tijdens een fysiek event liep de deelnemer na afloop de zaal uit en dan was het klaar. Vaak waren ze wel geïnspireerd en dachten ze ‘hier moet ik nog wat mee’, maar meestal bleef het daar dan bij. Een online event biedt veel meer mogelijkheden om de betrokkenheid van uw deelnemers vast te houden. U kunt bijvoorbeeld deelnemers nog een maand lang toegang geven tot bepaalde content. Zo kunnen zij op hun eigen tijd de content terugkijken en het maximale uit het event halen!

 

5. Gebruik jouw content als trainingsmateriaal
Een online event bárst van de digitale content. Zonde om daar verder niets meer mee te doen! Gebruik daarom de gecreëerde content als trainingsmateriaal. Dit kan bijvoorbeeld heel nuttig zijn bij accreditatiepunten. Het gaat er dan immers niet om hoeveel mensen er komen, maar hoeveel punten er worden behaald. Biedt de lezingen gespreid aan en zorg ervoor dat deelnemers per lezing een punt behalen. Zo creëer je op een simpele manier een online leeromgeving en kunnen mensen op hun eigen tijd de vereiste kennis tot zich nemen.

 

5.5 Zorg voor breakout rooms
Deelnemers van een online event voelen zich vaak een stuk anoniemer. Ze zijn één van de velen en kunnen makkelijk even relaxed achteroverleunen en zich laten afleiden. Breakout rooms zorgen ervoor dat jouw deelnemers engaged blijven bij het onderwerp. Nieuwsgierig hoe je breakout rooms succesvol kunt inzetten bij jouw online event? Ontvang de volledige tip door contact op te nemen met onze projectmanager Marco Docter.

 

Blij met deze tips en graag nog meer tips krijgen van ervaren online event-experts? Lees dan ook eens onze andere blogs of stel zelf jouw vraag aan ons!

Stel een vraag aan onze experts

Ja, ik wil een vrag stellen